‘Hoe is het mogelijk dat mensen zo gemakkelijk samen muziek kunnen maken, zonder afspraken vooraf, zo vrij, en dat het toch klinkt als… muziek?’
‘Hoe is het mogelijk dat mensen zo gemakkelijk samen muziek kunnen maken, zonder afspraken vooraf, zo vrij, en dat het toch klinkt als… muziek?’

Hst 1 t/m 5

 Intro

H1

Impressies van een (electrische) jamsessie en de ruimte waar die zich afspeelt: Ostpol, Dresden. Foto’s: Jurriën Rood.

 

 

H2

Een impressie van de jazzjam in het Amsterdamse café de Engelbewaarder.

Kleine jamsessie bij de presentatie van dit boek in boekhandel Scheltema, Amsterdam. Met rechts Jasper Blom en links Hans Dulfer en daarachter Maarten van Norden, allen op tenorsax, Jeroen de Rijk percussie, Alex Manuputty gitaar en Peter Abbink piano. Jurriën Rood komt halverwege meedoen, op altsax.

De Miles Davis band jamt met zangeres Chaka Khan op het nummer Human Nature.

Het bewogen leven van de jamsessie

H3

Beeld van Storyville.

 

Milton ‘Mezz’ Mezzrow, anno 1946.

Voor de Cotton Club in Harlem.

H4

Altmans film over de historische jam battle in Kansas City draagt de titel Robert Altman’s Jazz ’34. Dit is het hoogtepunt: Yeah Man.

 

Minton’s Playhouse in Harlem, met links Thelonious Monk.

William P. Gottlieb, from the collection of the Library of Congress

De clubs aan 52nd Street.