‘Hoe is het mogelijk dat mensen zo gemakkelijk samen muziek kunnen maken, zonder afspraken vooraf, zo vrij, en dat het toch klinkt als… muziek?’
‘Hoe is het mogelijk dat mensen zo gemakkelijk samen muziek kunnen maken, zonder afspraken vooraf, zo vrij, en dat het toch klinkt als… muziek?’

Hst 6 t/m 11

De praktijk van de jam

H6

Op basis van de jams in Café De Korte Golf is een cd gemaakt: Tumult in de Golf (1992).* Op ‘Better Beware’ speel ik mee als lid van de blazerssectie.

Courtesy of De Korte Golf

Charlie Parkers confrontatie met drummer Jo Jones tijdens een jamsessie in Kansas City, afkomstig uit de film Bird van Clint Eastwood (1988).

H7

Live opname van het Brother Jack McDuff kwartet uit 1964, met een jonge George Benson op gitaar. McDuff is organist en geen trompettist, zoals abusievelijk in de tekst staat.

Beeld van de jamsessie in Café de Engelbewaarder, met Jacko Schoonderwoerd derde van links.

De discussie-avond in Steenbergen als nieuwsbericht:

En in een terugblik van Nieuwsuur, 

Het filmpje Discriminatie maakte ik in 2011 als onderdeel van het webfilmproject De onbekende politie in opdracht van het politiekorps Amsterdam-Amstelland.

H8

Baker Street van Gerry Rafferty, (saxsolo op 30 sec).

Careless Whisper van George Michael.

Just the Two of Us van en door Bill Withers (saxsolo op 1’59).

Op YouTube zijn de nummers ook in andere versies beschikbaar.

Een voorbeeld van geïmproviseerde jazzsolo’s: So What door het Miles Davis quintet. Miles soleert vanaf 50 sec, John Coltrane op tenorsax van 2’38, pianist Wynton Kelly op 4’20 en Miles nog eens op 6’00.

Een serie spontaan geïmproviseerde saxsolo’s in Blue Train, door GRP All Star Big Band:

De succesvolle dam tegen het Elbe-water langs de Leipziger Strasse in Pieschen.

H9

Het festival Jazztage Dresden vindt plaats in november, in 2017 voor de zeventiende maal.

Mercy Mercy Mercy van en door toetsenist Joe Zawinul.

Het café Zum Gerücht  in Dresden-Laubegast. De sessie vindt maandelijks plaats en wordt geleid door Uwe Kotteck.

Miles Davis’ Bitches Brew, in 1970 uitgekomen als dubbelelpee, geldt als het begin van de jazzrock en hoort nog steeds bij de best verkochte jazz-albums aller tijden. Een beeldopname van de Miles Davis groep uit deze tijd biedt het optreden op het Isle of Wight festival:

En hetzelfde optreden met een introductie van pianist Keith Jarrett, die meespeelde.

H10

De hoes van Miles Davis’ Bitches Brew, titelnummer inclusief edits en loops.

Zie ook dit artikel, met een schema van de montage van dit nummer.

Filmpjes over de actie #bedforawayfans op YouTube.